Meny

Yoga / hot yoga

Se ukeplan for yoga her >

Yoga er en gammel praksis som består av fysiske øvelser, pusteteknikker og meditasjon. Hovedmålet med alle former for yoga er å roe sinnet og øke evnen til konsentrasjon. Hjernen fungerer som en muskel som kan trenes. Yoga og mindfulness styrker evnen til oppmerksomhet og øker evnen til å holde fokus og legge merke til følelser i kroppen.

Hot Yoga gjøres i 30-40 graders varme. Hensikten er å gjøre kroppen utholdende, sterk og fleksibel, og samtidig føle velvære og avkobling.

Salen varmes opp av infrarød varme som har mange positive effekter. Vi slapper lettere av, muskler og bindevev blir mykere, og vi får lettere løst opp stramme og anspente muskler. Varmen kan være gunstig for mennesker med revmatisme, personer med ryggsmerter, nakkesleng, isjas, migrene, utbrenthet, frosne skuldre eller om man bare er generelt anspent i kroppen.

Infrarøde stråler har lengre bølgelengde enn vanlig lys, og trenger derfor dypere inn i muskelvevet. Når kroppen varmes opp, utvides kapillærene som da gir mer oksygen til muskler, vev, kjertler og organer. Varmen fremmer også en svettemekanisme som er kroppens naturlige rensesystem, øker blodomløpet og fremskynder nedbrytningen av glukose og fettsyrer.

Er hot yoga noe for meg?
Hvis du har lavt eller høyt blodtrykk, er gravid, har hjerteproblemer, diabetes eller andre kroniske sykdommer, anbefaler vi at du rådfører deg med lege før du deltar på denne type trening. Hvis du generelt reagerer negativt på varme anbefaler vi vanlig yoga.  Sørg for å drikke godt før, litt under, og godt etter timen.

Klær og utstyr
Vanlige treningsklær holder, men du kan komme til å svette mye. Bruk gjerne treningstøy som transporterer svetten bort slik at det kan absorberes av håndkleet ditt. Av hygieniske årsaker må alle bruker privat yogamatte, men om du ikke har det, vil det være mulig kjøpe matte i resepsjonen. I tillegg må du ha med håndkle, og det bør være så stort at det dekker yogamatten.

Nettside levert av ibooking.no